Digitális méregtelenítés tippek egészséges egyensúly túlterhelés ellen.
Digitális méregtelenítés tippek egészséges egyensúly túlterhelés ellen.

Digitális méregtelenítés tippek: egészséges egyensúly túlterhelés ellen.

Korlátozd az eszközök használatát, ne legyél túrterhelt. Egészséges egyensúly kialakítása túlterhelés ellen, Hogy produktív maradj. Digitális méregtelenítés (digital detox) fontossága egyre inkább figyelmet kap. Jómagam is több, mint tizenkét órát töltök a képernyő előtt (okostelefon / laptop/tablet). Pláne, hogy a digitális oktatás is előtérbe került. Tudom, hogy ez túl sok! 🤯 Tudom azt is, hogy ebből a 12 órából az időm 50% -a nem mindig produktív és teljesen megszüntethető.

De valós forgatókönyv szerint mindenkinek szokásává válik, és nehezen tudja távol tartani magát okostelefonjától vagy laptopjától. Tudom, hogy sok embert láttál már a környezetedben, hogy egy pillanatra sem tudja távoltartani a képernyőtől és valószínű, hogy te is közéjük tartozol! 🙃. Ha te is távol akar sz maradni a képernyőtől, akkor a digitális méregtelenítés erre a válasz. Az-az egy kiadós “digital detox”-ra. Ebben a cikkben megosztok veled néhány tippet és előnyöket a digitális méregtelenítésről, és megmutatom, hogyan segíthet ilyen esetekben. Kezdjük is el!

Mi a Digital Detox, az-az a digitális méregtelenítés?

A digitális méregtelenítés arra az időszakra utal, amelyben az ember korlátozza magát bármilyen eszköz vagy számítógép használatától. Röviden: elkerülöd minden második nap a bejövő technológiák tömeges áradatát. Annak a sok előnynek a ellenére, amelyet a technológiák megjelenése óta éltünk, nagy szükség van arra, hogy egyszer-egyszer elszigeteljük magunkat a technológiától. Az utóbbi időben, tudom, hogy kissé közhely lett.  De valljuk be a meghatározható társadalmi, illetve a fizikai világgal való kapcsolattartásként és kapcsolódásként is rákényszerülünk erre. Nagyon fontos, hogy olykor-olykor egy különös “koplalást” alkalmazzunk, hogy agyunk újra megújuljon. 🤯

Digitális méregtelenítés tippek egészséges egyensúly túlterhelés ellen.
Digitális méregtelenítés tippek egészséges egyensúly túlterhelés ellen.

Miért van szükség digitális méregtelenítésre?

A következő fontos kérdés, amely bármely test elméjében felmerülne a cikk elolvasása során:

  • miért kezdek digitális böjtbe, mikor az evésben, ivásban sem böjtöltem soha
  • miért pont a telefonomat raknám le? Különösen a mai technológiára hajlamos világban

Lassan érünk meg erre a fázisra, amit biztos előtte te is éreztél már. Szinte megfojt a túlterheltség? Nagy a digitális “zaj”. Néhány további ok is van, amiért érdemes a digitális méregtelenítést elvégezned.

Amelyek következők:

  • Törd meg az ördögi kört, hogy állandóan ellenőrizzük a beérkezett üzeneteinket és válaszolunk újra és újra. Próbáld ki, hogy nem válaszolsz rögtön. Meglátod, nem dől össze világ.
  • Változtass a nézőpontodban a technológia használatával kapcsolatban. Nálam működik, pedig nagyon szeretem az információs technológiát. Nem csak a munkám, de a hobbim is!
  • Nézd meg, hogy mit tehetnél technológia segítsége nélkül?
  • Felfrissülve és lendületesen térjek vissza a digitális életbe
  • Olyan emlékek létrehozására összpontosíts, amelyekkel valóban “kincset” szeretnél megszerezni. És nem azért, hogy csak úgy közzé tedd a közösségi médiában. Ne tedd közzé minden pillanatodat. Ha mégis, akkor korlátozd az elérhetőséget speciális célközönségre. Nem kell mindenkinek látnia.
  • Ha szabadnak szeretnéd érezni magadat, add vissza magadnak az idődet, és tarts egyensúlyt az időd beosztásával.
  • Ha van egy kis „ saját időd “, akkor valóban megérted, mit akarsz pontosan az életedben csinálni.
  • Tudni azt, hogy van-e egészséges egyensúlyod a technikai használat terén is?
  • Fékezd a dolgaidat és pihenj. Többet ér az, ha a legnagyobb “káoszban” is, amikor valóban dolgoznom kellene, egyszerűen ledőlők az ágyra és pihenek. Nem szabad stresszelned azért, hogy havazni fogsz a munkáddal. Mert az 30 perc pihenéssel biztos, hogy produktívabbá válsz és simán megoldod a feladataidat később.
  • Tehát, maradj produktív: csak szólok, hogy rengeteg ingyenes és prémium alkalmazás van, amivel a termelékenységedet megnövelheted. Microsoft To Do, ami egy intelligens napi tervező. Vagy ott van a Todoist

Szabadítsd fel a mentális tered

 

  • És folytathatnám az OmniFocus alkalmazással, hogy “minden nap többet teljesíts” szavakkal éljek. Az OmniFocus egy hatékony feladatkezelő szoftver az elfoglalt szakemberek számára.
  • Befejezésként itt van még pár app: ClickUp, Any.Do, TickTick, Remember The Milk, Toodledo, amit sok magyar ember is használ.
  • Annak érdekében, hogy egészséges maradj, elegendő alvást biztosíts magadnak.
  • Annyira el vagyunk foglalva ezekkel a technológiákkal, hogy ez ügyben  gyakran még saját magunkkal sem lépünk kapcsolatba 😵, nem beszélve másokkal, bárkivel.
  • Tölts időt kedveseddel, de NEM virtuálisan, hanem személyesen! Jobb érzést nyújt. Próbáld ki!

 

Miért van szükség digitális méregtelenítésre
Miért van szükség digitális méregtelenítésre?

Hogyan kell elvégezni a digitális méregtelenítést? Fontos tippek

Ez nagyon fontos kérdés, mivel mindannyiunkat foglalkoztat a munkánk és fontos feladataink. Számunkra mindig nagy kihívást jelent a digitális méregtelenítés. Hogyan lehet ezt megfelelő módon végezni? Az alábbiakban néhány tipp segít eldönteni, hogyan lehet jobb módon elindítani a digitális méregtelenítést:

  • Legyél könnyed magaddal, és próbálj meg adni magadra is egy kis jutalmazással, hogy szánsz egy kis időt hasznos kütyük használatára. Mert sokat segítenek ezek is.
  • Egyszerre szakíts meg egy szokásodat. Például nem bámulnád az okostelefon képernyőjét abban a percben, amikor felébredsz, ehelyett, hogy köszönetet mondanál Istennek egy ilyen szép napért. 🙏
  • Tedd azt, ami boldoggá és elkötelezetté tesz téged. Lehet bármi olyan apróság, mint a kertészkedés vagy a csillagok, felhők figyelése, vagy csak egy busszal, vonattal való utazás. De rajzolhatsz is. Én ezt teszem, amikor már végleg teljesen megmérgeztem magam a kibertérrel. Egyszerűen leülök és pasztellel alkotok.
  • Barátaiddal is “lóghatsz” néha.

Tedd azt, ami boldoggá és elkötelezetté tesz téged- Lazulj kicsit!

Én  ezt teszem, amikor már végleg teljesen megmérgeztem magam a kibertérrel
Én  ezt teszem, amikor már végleg teljesen megmérgeztem magam a kibertérrel
pasztell rajz: Hercegnőim
pasztell rajz: Hercegnőim
  • Jobb, ha tájékoztatod közeli ismerőseidet a digitális méregtelenítés terveidről, amelyek szerint egy ideig távol maradhatsz a közösségi médiától is és a “szerkentyűktől”. Mert tuti, hogy kiakadnak és “zaklatni” fognak.
  • Készíts egy listát azokról az opciókról, amelyekkel szakítani szeretnél egy kis időre.
  • Próbálj időt szakítani családodra és a körülötted lévő más emberekre is.

  • Kezdhetsz egy apró dologgal, majd nagyobb terveket is szőhetsz. Kezdjük például egy hétvégi digitális méregtelenítési tervvel, ahol egy napra vagy órákra abbahagyod az okostelefon használatát.
  • Számos módszer létezik, de én személy szerint azt tapasztaltam, hogy a gyerekekkel töltött idő vagy a kalandtúra a legjobb számomra. Sokszor kipróbáltam. Hidd el, hogy működik!

A digitális méregtelenítés helye

A digitális méregtelenítés legfontosabb, mégis kihívást jelentő része az, hogy mikor és hol kell ezt megtervezni. Az alábbiakban felsorolom azokat a helyeket, amelyek nagy potenciállal rendelkeznek a digitális méregtelenítésre:

  • Sok helyen szerveznek visszavonuló kúrákat, hogy távol tartsák magukat a gyors élettől, munkától. Ez valóban távoltart majd és valóban méregteleníteni fog!
  • Megteheted otthonod kényelméből is, ha olyan tevékenységekkel foglalkozol, mint a kerékpározás, kocogás, túrázás, vagy jóga. Többször még otthon is felülök a bicóra és spinning-elek egyet 🚴🏻‍♂️, ha nem vagyok éppen lusti. Úszni szeretek nagyon, de sajnos a pandémia miatt ez most nem aktuális.
  • Nagyszerű trükk, ha szándékosan  olyan helyre utazol, ahol nincs sem 4-5 G, sem, Wi-Fi. Személyesen is kipróbáltam, amikor Zalában jártam testvéremnél. Ott a dombok-hegyek miatt nincs még véletlenül sem 4G. Tehát, szó szerint rákényszerülök, hogy ne használjam a mobilnetet. Egynapos hegyi kirándulás a Budai hegyekben…hm..én mondom…a legjobb méregtelenítés ☠️.
  • Menj bátran el egy kalandos útra. Menj és menj. Tedd meg mindazt, amit régóta szeretnél.
  • Megpróbálhatod beíratni magadat egy lelki visszavonulásra is, ha úgy gondolod, hogy ez beválna számodra. A meditációt is tanulni kell és állítólag gyakorolni sokat. Azt kell mondanom, elképesztő élmény lehet, mert sokat hallottam, láttam és olvastam erről, de még soha sem próbáltam igazán. Tehát erről nincs tapasztalatom, de nagyon is javaslom. Tippnek ez is jó, aki szeret jógázni. Még a digitális tanításkor küldték nekem az Óvó nénik “Stresszoldó módszerek felnőtteknek” című dokumentumot, hogy viseljük el a bezártságot a pandémia idején. Szerintem hasznát vennéd ennek is. Itt tudod letölteni, ha szeretnéd kipróbálni.

Szerintem nincs pontos módszer a digitális méregtelenítésre, mivel mindegyiknek más a prioritása. Ha Te nem tudsz rajzolni, vagy nem szeretsz, akkor az nálad biztos, hogy nem fog működni. Kiválaszthatod egy hobbidat és elterelheted a figyelmedet a digitális világról a fizikai világra.

Digitális méregtelenítés előnyei

Amikor a digital detox előnyeiről beszélünk, sok van. Ha néhányat fel kell sorolnom, akkor íme:

  • az ember minden bizonnyal úgy érzi, hogy rengeteg ideje van ahhoz képest, ami korábban volt
  • ez lehetővé teszi az egészséges egyensúly fenntartását a normális élet és az ember közötti idő között, amelyet az ilyen elektronikus eszközök használatával töltesz
  • van egy ilyen fajta szabadság, amelyet az ember megtapasztal, miközben nem köteles megválaszolni az összes e-mailt és üzenetet. (habár engem akkor nagyon frusztrál, ha valaki  nem azonnal válaszol, pedig neki lenne fontos a téma.)
  • megtanulod szorgalmasabban használni a technológiát
  • frissebben és nyugodtabban térsz vissza a közösségi médiához
  • a rég elveszett vágyak és hobbik újra feléledhetnek
  • több időd kapsz, hogy gondolkodj
  • könnyen koncentrálhatsz arra, amit csinálsz
  • miután sikeresen befejezted, többet szeretnél csinálni belőle 😃
  • Kreatívabbá és produktívabbá tesz!

Következtetés

Dióhéjban, a digital detox mindenkinek kötelező, aki nagyon sokat foglalkozik és használja a digitális technológiát. Időnként emlékeznünk kell arra a tényre, hogy emberek vagyunk, és nem csak a technológia áll rendelkezésünkre, hogy éljünk. Hagy idézek itt egy híres ember mondását, mert elérhetővé tette számunkra a digitális technológia egyik réspiacát:

„Akiben nincs szenvedély, abba fogja hagyni, amibe belekezdett” – Steve Jobs.

 

Digitális Marketing Szakértő: Nagy Péter

Szeretném, ha hozzá szólnátok a témákhoz, gondolataitokat elmondjátok. Megköszönöm, ha másoknak is segítséget adtok azzal, hogy blog cikkeimet megosszátok a közösségi médiában. Mindig a digitális technológia, kreativitás érdekelt. Legfőképpen az információs technológia megoldások. Kreativitást örököltem, az informatika pedig sodort magával! Célom Gyermekeim fejlesztése és a kreatív média tervezése megoldások mind webfejlesztés, mind kreatív tervezés révén és persze az IT segítség másoknak!

Ez is érdekes lehet számodra

internet biztonság-digitális védelem a szülők segítségével

Internet biztonság: 5 online biztonsági tipp gyermeke védelmére

Ahogy egyre több gyermek tér vissza az iskolába, itt az ideje elgondolkodnod az internet biztonság …

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük